Το «Βραχιόλι της Φωτιάς» συγκινεί τη Γαλλία – Η Le Monde αναδεικνύει τη σειρά που φωτίζει την ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης

Με έναν ιδιαίτερα εγκωμιαστικό τόνο, η γαλλική εφημερίδα Le Monde αναφέρεται στη δραματική σειρά «Το Βραχιόλι της Φωτιάς», η οποία φέρνει στο προσκήνιο ένα ιστορικό κεφάλαιο που συχνά παραμένει στη σκιά: τη μοίρα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης κατά τον 20ό αιώνα. Η δημοσιογράφος Μαρίνα Ραφενμπέργκ εξυμνεί την ΕΡΤ και την πλατφόρμα ERTFLIX για την τόλμη και την ποιότητα της παραγωγής, σημειώνοντας την άμεση ανταπόκριση του κοινού, καθώς η σειρά ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο προβολές μέσα σε μόλις μία εβδομάδα από την κυκλοφορία της.

Η σειρά, που έκανε πρεμιέρα στη δημόσια τηλεόραση στις 4 Φεβρουαρίου, είναι η πρώτη ελληνική παραγωγή μυθοπλασίας που εστιάζει στην ιστορία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης, η οποία υπήρξε μία από τις πιο ισχυρές και ζωντανές στην Ευρώπη. Τονίζεται πως στις αρχές του περασμένου αιώνα, πάνω από το ένα τρίτο των κατοίκων της πόλης ήταν Εβραίοι, ενώ η Θεσσαλονίκη είχε κερδίσει τον χαρακτηρισμό «Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων» λόγω της πολυπολιτισμικής της ταυτότητας και του εμπορικού της δυναμισμού.

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Γκικαπέππα και το σενάριο, βασισμένο στο βιβλίο της Βεατρίκης Σαΐας – Μαγρίζου, συνθέτουν ένα συγκινητικό χρονικό μιας οικογενειακής διαδρομής μέσα από μεγάλες ιστορικές αναταράξεις. Η αφήγηση ξεκινά με την πυρκαγιά του 1917 που κατέκαψε το κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου κατοικούσε κυρίως η εβραϊκή κοινότητα. Ο Μωής Κοέν, παππούς της συγγραφέως, χάνει τα πάντα και αναγκάζεται με τη σύζυγό του να βρει καταφύγιο σε έναν προσφυγικό καταυλισμό, όπου γεννιέται ο γιος τους Ιωσήφ.

Ο Ιωσήφ Κοέν θα ζήσει μια ζωή σημαδεμένη από τραγωδίες και κοινωνικές αναταραχές. Από το φασιστικό πογκρόμ στην περιοχή του Κάμπελ το 1931, όταν Έλληνες εθνικιστές επιτέθηκαν σε Εβραίους κατοίκους της παραθαλάσσιας συνοικίας, μέχρι τη χρεοκοπία της οικογενειακής επιχείρησης και τον δραματικό έρωτα της αδερφής του με έναν Χριστιανό, η οικογένεια έρχεται αντιμέτωπη με διαρκείς προκλήσεις. Ωστόσο, η πιο οδυνηρή στιγμή θα έρθει το 1943, όταν ο Ιωσήφ συλλαμβάνεται και οδηγείται προς απέλαση από τις ναζιστικές αρχές κατοχής, την εποχή που δεκάδες χιλιάδες Εβραίοι της πόλης εκτοπίζονταν προς τα στρατόπεδα θανάτου.

Η Le Monde υπογραμμίζει ότι η σειρά δεν περιορίζεται μόνο στην ιστορική αφήγηση, αλλά αναδεικνύει και ζητήματα μνήμης, ταυτότητας και κοινωνικής αποσιώπησης. Σε μία χώρα όπου η ιστορία των Εβραίων δεν έχει πάντα τη θέση που της αξίζει στον δημόσιο διάλογο, «Το Βραχιόλι της Φωτιάς» καταφέρνει να ανοίξει έναν απαραίτητο διάλογο και να συγκινήσει το κοινό με τον ανθρωποκεντρικό της χαρακτήρα.

Η επιτυχία της σειράς μαρτυρά πως υπάρχει κοινό για αφηγήσεις που δεν φοβούνται να αναμετρηθούν με το παρελθόν και να αποτυπώσουν τις πληγές της ιστορίας μέσα από τη ματιά των ανθρώπων που τις έζησαν. Πρόκειται για μια δημιουργία που δεν φωτίζει μόνο την ελληνική τηλεόραση, αλλά συμβάλλει ουσιαστικά στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης.