Επικαιρότητα

Γιατί χρησιμοποιώ ακόμη και τώρα αεροπλάνο

[cresta-social-share]

Είναι αναμενόμενο το τελευταίο περιστατικό -με την πτώση (ή κατάρριψη;) της πτήσης 17 της Malaysia Airlines και τον θάνατο 295 ανθρώπων στην Ανατολική Ουκρανία- να εγείρονται ανησυχίες για την ασφάλεια των αερομεταφορών, όπως γίνεται άλλωστε μετά από κάθε αεροπορικό ατύχημα ή δυστύχημα. Πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι προσωπικά όπου μπορώ -και αν το επιτρέπει και η τσέπη μου φυσικά- χρησιμοποιώ τα αεροπλάνα για τις μετακινήσεις μου.

Οι συνάδελφοι δημοσιογράφοι έχουν την τάση να μεγαλοποιούν κάθε συμβάν που περιλαμβάνει αεροσκάφος. Πρόσφατα περιστατικά; Το σκασμένο λάστιχο αεροσκάφους της Aegean στα Γιάννενα που μεταδόθηκε ως «τρόμος για τους επιβάτες» και φυσικά η «λαχτάρα των επιβατών» όταν δύο αεροσκαφών τα φτερά ακούμπησαν το ένα το άλλο στο αεροδρόμιο της Μυκόνου. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφάσισα να γράψω αυτό το άρθρο: για να αποκαταστήσω -όσο μπορώ τουλάχιστον- την αλήθεια γύρω από τις αερομεταφορές και για να υπενθυμίσω σε συναδέλφους και μη πως, παρά τα πρόσφατα περιστατικά, το αεροπλάνο είναι αποδεδειγμένο το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς στο κόσμο. Και ιδού οι λόγοι:

Χαμηλά ποσοστά θνησιμότητας

SX-OBA-Olympic-Air-De-Havilland-Canada-DHC-8-400_PlanespottersNet_320207

Το αεροπλάνο είναι το μέσο με τα μικρότερα ποσοστά θνησιμότητας. Και δεν το λέω εγώ ή οι αεροπορικές εταιρίες, αλλά τα στατιστικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, έρευνα του 2008 έδειξε ότι η πιθανότητα να πεθάνεις σε αεροπορικό δυστύχημα είναι 1.27 στα 100 εκατομμύρια. 

Έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας

Air traffic control tower

Όταν οδηγούμε, είμαστε μόνοι μας. Οι πιλότοι, αντίθετα, όχι. Έχουν τους συντονιστές της εναέριας κυκλοφορίας να τους καθοδηγούν, να τους ενημερώνουν και να τους προειδοποιούν για τυχόν κινδύνους.

Αυστηρή Εκπαίδευση

Link UK Civil Aviation Simulator A380 002

Ένας υποψήφιος οδηγός πρέπει να αποδείξει ότι είναι σε θέση να οδηγήσει με ασφάλεια και να μπορεί να χειριστεί το αυτοκίνητο, εκτός αν είσαι στην Ελλάδα, οπότε “λαδώνεις” και τέλειωσες. Στην αεροπορία, δεν υπάρχει λάδωμα. Δεν υπάρχουν άρπα-κόλλα εκπαιδεύσεις. Εν αντιθέσει λοιπόν με τους οδηγούς αυτοκινήτων, οι πιλότοι περνούν εξαντλητική και αυστηρότατη εκπαίδευση πριν τους επιτραπεί να εισέλθουν σε αεροσκάφος, πόσο μάλλον να το κυβερνήσουν.

Τεχνολογία

Cockpit-B787-panorama

Χωρίς να θέλω να υποβαθμίσω τεχνολογικά το αυτοκίνητό σας, πρέπει να παραδεχτείτε ότι τα αεροσκάφη είναι λίγο -αν όχι χιλιόμετρα- μπροστά τεχνολογικά. Μπορεί για το αυτοκίνητο να θεωρείται τεχνολογικό επίτευγμα το GPS,  τα αεροσκάφη όμως έχουν, μεταξύ άλλων, όργανα που μετρούν την υγρασία, την κίνηση των ανέμων και που ανιχνεύουν το ενδεχόμενο αναταράξεων και την σοβαρότητά τους. Με την αυξημένη τεχνολογία, ο πιλότος είναι “απαραίτητος” μόνο κατά την προσγείωση και την απογείωση.

Έλλειψη Απερισκεψίας

Texting-while-driving

Πολλοί οδηγοί οδηγούν απερίσκεπτα κυρίως γιατί θεωρούν την οδήγηση κάτι συνηθισμένο και ίσως βαρετό. Δεν βάζουν την ζώνη τους, δεν ανάβουν φλας, στέλνουν μηνύματα, μιλούν στο κινητό… Αντίθετα, πριν κατά την διάρκεια και μετά από κάθε πτήση υπάρχει πρωτόκολλο για την κάθε ενέργεια του πιλότου, ενώ και να θέλει να στείλει μήνυμα, εκεί πάνω δεν έχει σήμα!

Τότε γιατί μας φοβίζει τόσο το αεροπλάνο;

Woman with fear of flying

Την λύση ίσως να έχουν οι ψυχολόγοι. Ο ανθρώπινος νους πιστεύει ότι το αεροπορικό ταξίδι είναι το πιο επικίνδυνο λόγω της ‘Ευρετικής της διαθεσιμότητας’. Με απλά λόγια, βγάζουμε συμπεράσματα βασιζόμενοι στα πιο ζωντανά παραδείγματα και όχι στο σύνολο των γεγονότων που γνωρίζουμε. Σε αυτό έρχονται η τηλεόραση και οι ταινίες και βοηθούν. Ποιος θα ξεχάσει τον “Ναυαγό” Τομ Χάνκς ή την σειρά Lost; Ποιος θα ξεχάσει τις τρομακτικές εικόνες του Helios στο Γραμματικό ή του αεροσκάφους Airbus της Air France που κατά την παρθενική του πτήση έπεσε πάνω σε ένα δάσος; Αντίθετα, δεν μας έρχονται στο νου τροχαία ατυχήματα, διότι δεν τα βλέπουμε συχνά στα μέσα ενημέρωσης, ακριβώς επειδή είναι τόσο συνηθισμένα και δεν αποτελούν είδηση!

Κλείνοντας σας παραθέτω μερικά ακόμη στοιχεία που επιβεβαιώνουν όσα ανέφερα παραπάνω:

- Το 2011 έχασαν την ζωή τους 1,239 άνθρωποι σε 2,300 σιδηροδρομικά δυστυχήματα μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

- Τo 2010, που ήταν μια “κακή χρονιά” για τις αερομεταφορές, σε ολόκληρο τον κόσμο σε αεροπορικά δυστυχήματα έχασαν τη ζωή τους 1115 συνάνθρωποί μας. Για το 2014 μέχρι στιγμής, αυτό ο αριθμός ανέρχεται σε 614, αν θεωρήσουμε νεκρούς και τους επιβάτες της εξαφανισμένης πτήσης MH370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών.

- Το 2009, μόνο στην Ελλάδα έχασαν τη ζωή τους 976 άτομα από τροχαίο δυστύχημα, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά πως 1.2 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται σε τροχαία δυστυχήματα κάθε χρόνο.

- Το μόνο μέσο το οποίο ίσως να είναι ανταγωνίζεται σε ασφάλεια το αεροπλάνο είναι το πλοίο. Φέτος μέχρι στιγμής έχουν χάσει τη ζωή τους σε ναυάγια 611 άνθρωποι παγκοσμίως.

- Το τελευταίο αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε στην Ελλάδα ήταν εκείνο της πτήσης 522 της Helios Airways, όταν το αεροσκάφος κατέπεσε στο όρος Γραμματικό. 

Αν όμως ταξιδεύετε με ελληνικές αεροπορικές εταιρίες (Aegean, Olympic Air) θα πρέπει να ανησυχείτε ακόμη λιγότερο, αφού το τελευταίο δυστύχημα σημειώθηκε το 1976.

* ο είναι συνεργάτης δημοσιογράφος του πρακτορείου Reuters και λέκτορας δημοσιογραφίας στο City, University of London