Σινεμά & TV

Βραβεία Όσκαρ 2015

[cresta-social-share]

Ξημερώματα Καθαρής Δευτέρας έγινε η 87η απονομή των βραβείων Όσκαρ στο Dolby Theater. Παρουσιαστής ο – όχι τόσο καλός όσο τον περιμέναμε – Neil Patrick Harris, σε μια βραδιά με αρκετές αναμενόμενες βραβεύσεις αλλά και κάποιες εκπλήξεις.

Ξεκινώντας από τους πρωταγωνιστές, πρώτος - πρώτος έλαβε το βραβείο του ο J. K Simmons για την ερμηνεία του στο «Whiplash». Όσο κι αν μου άρεσε ο Edward Norton, τολμώ να ομολογήσω ότι το χρυσό αγαλματίδιο του Β’ Ανδρικού Ρόλου πήγε δικαιωματικά στον Simmons, ο οποίος μας χάρισε κι έναν από τους ομορφότερους ευχαριστήριους λόγους που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της βραδιάς.

ΕΙκονα1

Στην κατηγορία του Β’ Γυναικείου Ρόλου νικήτρια αναδείχθηκε η ταλαιπωρημένη μητέρα του «Boyhood», Patricia Arquette. Όσο συγκινητική κι αν ήταν η ερμηνεία της, δε νομίζω ότι έφτανε – ούτε στο ελάχιστο – το πάθος και την ένταση της Emma Stone στο «Birdman». Τουλάχιστον μας το ξεπλήρωσε με έναν όμορφο λόγο για την εργασιακή αδικία μεταξύ ανδρών και γυναικών στην Αμερική.

Με το Όσκαρ πιο αμήχανου λόγου σε τελετή απονομής βραβείων Α’ Ανδρικού Ρόλου βραβεύθηκε ο βρετανός Eddie Redmayne, από το «The Theory of Everything». Πρόκειται για την αγαπημένη μου κατηγορία βραβείων κι ενώ ακόμα δεν είχα συγχωρήσει την περσινή ήττα του DiCaprio, η Ακαδημία ήρθε να κάνει τα πράγματα χειρότερα, επιλέγοντας να βραβεύσει για ακόμα μια χρονιά μια κλισέ πρωταγωνιστική ερμηνεία. Ναι, ο Redmayne δούλεψε αρκετά για να ενσαρκώσει το λαμπρό επιστήμονα Stephen Hawking, μα το ταλέντο που έδειξαν με τις ερμηνείες τους οι Benedict Cumberbatch του «Imitation Game» και Michael Keaton του «Birdman» δεν έπρεπε να αγνοηθεί έτσι.

Μεγάλη κυρία της βραδιάς (όχι, δεν είναι σπόντα για την ηλικία της) αναδείχθηκε η Julianne Moore, η οποία απέσπασε το βραβείο του Α’ Γυναικείου Ρόλου. Ναι, το ξέρω, η Rosamund Pike του «Gone Girl» ήταν καλύτερη από την κυρία με το Αλτσχάιμερ του «Still Alice», μα έχοντας χάσει ήδη τρείς φορές το χρυσό αγαλματίδιο, φέτος ήταν επιτέλους η χρονιά για την Ακαδημία να βραβεύσει το μεγάλο ταλέντο της Moore.

Εικονα2

Με τα πολλά, φτάνουμε στα Όσκαρ Σεναρίου. Πρωτότυπου Σεναρίου πήρε το «Birdman», ενώ Διασκευασμένου το «Imitation Game» (πιο άκυρο Όσκαρ σε αυτήν την ταινία δε θα μπορούσαν να δώσουν…). Εδώ είχα αρκετές ενστάσεις, καθώς οι προτιμήσεις μου ήταν τα αουτσάιντερ «Nightcrawler» και «Inherent Vice» στην κάθε κατηγορία αντίστοιχα, μα δεν είναι και η πρώτη φορά που δε συμφωνώ με τις συντηρητικές προτιμήσεις της Ακαδημίας…

Πάμε τώρα στην πρώτη βράβευση για την οποία πανηγύρισα (ή τουλάχιστον θα πανηγύριζα, αν δεν κοιμόντουσαν όλοι στο σπίτι), αυτή της Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Εκεί που περιμένεις πως η Ακαδημία θα το παίξει πάλι safe και θα βραβεύσει τον Linklater για το «Boyhood», ακούγεται το όνομα του Alejandro G. Inarritu και ο μεξικανός σκηνοθέτης του «Birdman» αναδεικνύεται καλύτερος σκηνοθέτης για την χρονιά που μας πέρασε!

Εικονα3

Πριν περάσουμε στην Καλύτερη Ταινία, θέλω να σταθώ σε μια πολύ σημαντική κατηγορία, η οποία έχει κάνει γνωστά πολλά διαμάντια του ευρωπαϊκού σινεμά. Μιλώ φυσικά για τις ξενόγλωσσες ταινίες, μια κατηγορία που φέτος ανέδειξε το πολωνικό «Ida». Όχι ότι ήταν κακό, αντιθέτως μάλιστα, ήταν ένα πολύ καλό και ενδιαφέρον έργο…  απλά το ρώσικο «Leviathan» ήταν έτη φωτός καλύτερο και πολύ πιο καλοδουλεμένο από οποιαδήποτε ξενόγλωσση ταινία της Ακαδημίας τα τελευταία χρόνια (συγγνώμη κύριε Λάνθιμε…). Το αδικημένο έργο του Andrey Zvyaginstsev από τους ίδιους τους Ρώσους (απαγορεύθηκε η οποιαδήποτε προβολή της ταινίας στη Ρωσία, καθώς χαρακτηρίστηκε «προσβλητικό για την κυβέρνηση της χώρας) άξιζε να λάβει το χρυσό αγαλματίδιο περισσότερο από κάθε άλλη ταινία που το συναγωνιζόταν.

Τέλος, Καλύτερη Ταινία αναδείχθηκε το «Birdman». Άλλη μια (ευχάριστη) έκπληξη της βραδιάς, μιας και όλα τα προγνωστικά παρουσίαζαν το «Boyhood» σαν μεγάλο νικητή. Οι υπόλοιπες ταινίες είχαν μεν ενδιαφέρον, άλλες περισσότερο κι άλλες λιγότερο, απλά το «Birdman» ήταν αυτό που ζητούσε ο χώρος του κινηματογράφου για χρόνια. Μια ταινία αντισυμβατική με πολλά σουρεαλιστικά στοιχεία για όλους. Ο Inarritu, χωρίς να ρίχνει την ποιότητα του ούτε στο ελάχιστο, χωρίς να θέλει να γίνει εμπορικός, καταφέρνει να φτιάξει αυτό το πανέμορφο έργο και να κερδίσει κοινό, κριτικούς μα και την ίδια την Ακαδημία!

eikona4

Στις υπόλοιπες βραβεύσεις, Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού πήρε (δικαίως) το «Glory», από την ταινία «Selma», ενώ Πρωτότυπης Μουσικής ο Alexandre Desplat, για τη δουλειά του στο «Grand Budapest Hotel» (ήταν υποψήφιος και για το «Imitation Game»). Στη Μίξη Ήχου αναδείχθηκε το –πιο άλλο; – «Whiplash», ενώ στο Μοντάζ Ήχου το κατά το «American Sniper».

Όσκαρ Ειδικών Εφέ απονεμήθηκε στο «Interstallar» (πόσο αδικημένη ταινία;!) ενώ αυτό του Καλύτερου Μοντάζ πήγε στο «Whiplash», με το «Birdman» να αποσπά ένα ακόμα χρυσό αγαλματίδιο, αυτή τη φορά για Καλύτερη Φωτογραφία.

Παράλληλα, σε  Μακιγιάζ, Ενδυματολογία, αλλά και Καλλιτεχνική Διεύθυνση σάρωσε δικαιωματικά «Grand Budapest Hotel».

Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων μεγάλου μήκους αναδείχθηκε το «Big Hero Six», ενώ Καλύτερο Ντοκιμαντέρ ήταν για φέτος το «CitizenFour»

Τέλος, στα μικρού μήκους έργα, χρυσό αγαλματίδιο πήραν τα «Feast», «The Phone Call» και «Crisis Hotline: Veterans Press 1», στους τομείς Animation, Live Action και Ντοκιμαντέρ αντίστοιχα.

Πέρα από τις βραβεύσεις, η βραδιά κύλισε αρκετά ευχάριστα. Η ερμηνεία του «Glory» από τους Common και John Legend συγκίνησε τους πάντες, ενώ μια τελείως διαφορετική Lady Gaga από αυτήν που γνωρίζαμε ως τότε, έγινε η μεγαλύτερη έκπληξη της βραδιάς, ερμηνεύοντας το «The Sound of Music», τραγούδι της ομότιτλης ταινίας του 1965.

Εικονα5

Από την άλλη, υπερβολικός φάνηκε σε πολλά σημεία ο παρουσιαστής, Neil Patrick Harris, ο οποίος φάνηκε να μην αποχωρίζεται ποτέ τον Barney Stinson, χαρακτήρα που ενσάρκωσε στο «How I Met Your Mother», κάνοντας αστειάκια καθ’ όλη τη διάρκεια της απονομής, άλλοτε πετυχημένα κι άλλοτε όχι.

Εν κατακλείδι λοιπόν, η Ακαδημία δεν απογοήτευσε ιδιαίτερα με τις επιλογές τις φέτος (ή μάλλον, δεν απογοήτευσε τόσο, όσο περιμέναμε). Αυτό είναι καθαρά θέμα τύχης, ή οφείλεται στο γεγονός ότι επιτέλους η κριτική επιτροπή αποφάσισε να βραβεύει τους ταλαντούχους από δω και στο εξής; Θα το δούμε αυτό την επόμενη φορά που θα είναι υποψήφιος ο Leonardo DiCaprio…