Abstract

Επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2016, με το νέο σύστημα

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν από το υπουργείο παιδείας τα στατιστικά των Πανελληνίων για το 2016. Δύσκολο έως ακατόρθωτο θα μπορούσε να θεωρηθεί για φέτος το εγχείρημα της εκτίμησης των βάσεων, καθώς το σύστημα εξετάσεων, όπως και το βαθμολογικό σύστημα έχουν αλλάξει άρδην.

Θα πρέπει αρχικά να επισημάνουμε πως φέτος στον υπολογισμό των μορίων δεν προσμετρείται ο βαθμός τετραμήνων. Θα μπορούσε λοιπόν κανείς να υποστηρίξει πως η παράμετρος αυτή επιφέρει πτώση των βάσεων, πράγμα όμως που θα ισχύσει αναλογικά για όλες τις σχολές, συνεπώς δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας ή ανταγωνισμού μεταξύ των υποψηφίων ίδιων ή διαφορετικών επιστημονικών πεδίων.

Στη συνέχεια, αξίζει να αναφερθεί πως για τον καθορισμό των βάσεων σημαντικό ρόλο παίζουν οι προσφερόμενες θέσεις από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι οποίες έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι, όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα:

Έτος Σύνολο εισακτέων Θέσεις ΑΕΙ Θέσεις ΤΕΙ
2014-2015 70.305 46.735 23.570
2015-2016 68.345 44.200 24.145
2016-2017 69.985 43.855 26.130

Πίνακας 1: Σύγκριση θέσεων εισακτέων των τελευταίων 3 ετών.

Όσον αφορά το πρόγραμμα σπουδών για το 2015-2016, ο αριθμός των μαθημάτων που εξετάστηκαν ήταν λιγότερα σε σχέση με το προηγούμενο. Οι υποψήφιοι που εξετάστηκαν με το νέο σύστημα και διαγωνίστηκαν σε 4 μαθήματα διεκδικούν θέσεις σε ένα επιστημονικό πεδίο, ενώ εκείνοι που διαγωνίστηκαν σε 5 διεκδικούν θέσεις σε 2 επιστημονικά πεδία. Εδώ έχουμε μια μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, και είναι η σημαντικότερη παράμετρος που κάνει δυσκολότερη την εκτίμηση των βάσεων. Αναλυτικά για κάθε ομάδα προσανατολισμού:

Από την ομάδα ανθρωπιστικών σπουδών, αφαιρείται το μάθημα της λογοτεχνίας, όπου μεγάλο ποσοστό των μαθητών είχε επιδόσεις κάτω από τη βάση. Στο μάθημα των λατινικών είχαμε περισσότερους αριστούχους, ενώ στα αρχαία περισσότερους μαθητές στην κλίμακα 15-18, σε σχέση με πέρυσι. Λίγο χειρότερα, αλλά όχι σημαντικά, ήταν οι επιδόσεις τους στην ιστορία σε σύγκριση με εκείνες του 2015, ενώ στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκαν οι βαθμολογίες στην έκθεση:

2

Από την ομάδα οικονομίας και πληροφορικής, αφαιρείται το μάθημα της φυσικής, όπου κατά παράδοση ένα πολύ μεγάλο ποσοστό υποψηφίων έγραφε αρκετά κάτω από τη βάση. Συγκριτικά με πέρυσι: Οι βαθμολογίες στο μάθημα Ανάπτυξης Εφαρμογών κυμάνθηκαν στα ίδια με πέρυσι επίπεδα, όπως και το μάθημα Αρχών οικονομικής θεωρίας, αλλά και της έκθεσης. Η έκπληξη εδώ ήταν στα μαθηματικά της κατεύθυνσης, όπου σε σχέση με πέρυσι έχουμε σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό κάτω από τη βάση, παρά το γεγονός ότι τα θέματα ήταν ευκολότερα σε σχέση με άλλες χρονιές. Αυτό συνέβη καθώς, μαθητές που διεκδικούν θέσεις σε υψηλόβαθμα τμήματα του Πολυτεχνείου «μετατοπίστηκαν» προς την ομάδα θετικών σπουδών. Αξίζει να αναφερθεί πως η συγκεκριμένη μερίδα υποψηφίων, παύει να διεκδικεί θέσεις σε σχολές οικονομικών.

3

Η ομάδα θετικών σπουδών, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον φέτος, καθώς χωρίζεται σε 2 κατηγορίες, αυτή των μαθητών που επέλεξαν βιολογία και στοχεύουν σε ιατρικά τμήματα και εκείνη των μαθητών που επέλεξαν μαθηματικά και στοχεύουν σε πολυτεχνικά τμήματα. Αισθητά υψηλότερα τα ποσοστά των αριστούχων φέτος σε σχέση με το 2015 στο μάθημα της φυσικής, ενώ στην έκθεση είναι μικρότερο το ποσοστό της κλίμακας 15-18. Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι κυμάνθηκε η χημεία. Οι μαθητές που επέλεξαν μαθηματικά, παρουσίασαν σημαντική μείωση στην κλίμακα 15-18 και αύξηση στην κλίμακα 0-5 και 18-20, ενώ εκείνοι που προτίμησαν τη βιολογία ήταν περισσότεροι στην κλίμακα 18-20, συγκριτικά με πέρυσι.

1

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί για τις παιδαγωγικές σχολές -οι οποίες είναι σε ξεχωριστό πεδίο από φέτος- πως τις διεκδικούν μαθητές της ομάδας ανθρωπιστικών σπουδών που εξετάστηκαν επιπλέον στο μάθημα των μαθηματικών γενικής παιδείας, όπου είχαμε υψηλή συγκέντρωση στις βαθμολογίες, κάτω της βάσης, ενώ στις υπόλοιπες η κατανομή ήταν σχεδόν ομοιόμορφη. Ανάλογη είναι και η εικόνα των  μαθητών της ομάδας οικονομίας και πληροφορικής και θετικών σπουδών που εξετάστηκαν στο μάθημα ιστορίας γενικής παιδείας, όπου όμως μεγαλύτερο ποσοστό έχει γράψει κάτω από τη βάση. Κατά συνέπεια οι μαθητές των ανθρωπιστικών σπουδών δείχνουν να έχουν ισχυρό πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων.

 

Επιμέλεια: Παΐζη Α. Βασιλική (Στατιστικός-Μαθηματικός)

Πηγή Στατιστικών: https://www.minedu.gov.gr/exetaseis-2/geniko-lykeio-m/anakoinwseis-gel/21649-16-06-16-statistika-stoixeia-panelladikon-2017