Opinion

Μεταρρυθμίσεις στην παιδεία. Κατάργηση πανελλαδικών;

Την Τρίτη 09-05-2017 ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προανήγγειλε μια σειρά αλλαγών στην εκπαίδευση. Οι αλλαγές αυτές αφορούσαν από τα παιδιά της ηλικίας των 4 ετών για νήπιο και προνήπιο, έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η προσπάθεια υλοποίησης μεταρρυθμίσεων σίγουρα είναι κάτι θετικό, πρέπει ,όμως, να αναλογιστούμε αν οι μεταρρυθμίσεις αυτές ενισχύουν ή υποβαθμίζουν το αντικείμενο της μεταρρύθμισης.

Πιο συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την ύπαρξη ολοήμερων σχολείων παντού. Την υποχρεωτική 14χρονη εκπαίδευση, συνυπολογίζοντας το νήπιο και το προνήπιο ως υποχρεωτικά πλέον. Την αύξηση των σχολικών γευμάτων. Την κατάργηση των πανελλαδικών, με εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω βαθμού απολυτηρίου και την συγχώνευση των ΤΕΙ Πειραιά και ΤΕΙ Αθήνας σε πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής.

Με τα παραπάνω άλλος μπορεί να συμφωνεί, άλλος μπορεί να διαφωνεί. Σίγουρα, όμως, ο χώρος της εκπαίδευσης είναι ένας χώρος που χρειάζεται ποιοτικές αλλαγές. Το πιο αμφιλεγόμενο από αυτά που ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό είναι το ζήτημα των πανελλαδικών εξετάσεων. Να καταργηθούν ή όχι;

Εδώ οι απόψεις διίστανται. Από την μία είναι μια ψυχοφθόρα διαδικασία που καλούνται να περάσουν τα παιδιά. Επίσης, καλούνται να δαπανήσουν αρκετά χρήματα σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα, καθώς υποτίθεται ότι το σχολείο δεν είναι αρκετό. Από την άλλη, όμως, οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι, ίσως, ο πιο αδιάβλητος και αντικειμενικός διαγωνισμός στη χώρα μας. Αν καταργηθούν, ίσως να καταφέρουμε να ενισχύσουμε τον ρόλο του σχολείου, όμως από την άλλη, η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω απολυτηρίου, ίσως μετατρέψει το σχολείο σε έναν ακόμα ρουσφετολογικό θεσμό, με παιδιά και γονείς να δωροδοκούν ή και να απειλούν καθηγητές για έναν πολυπόθητο βαθμό.

Γενικά, είμαι υπέρ των μεταρρυθμίσεων. Αλλά των μεταρρυθμίσεων που θα φέρουν κάτι καλύτερο. Η οποιαδήποτε αλλαγή, πρέπει να μελετάται και να υλοποιείται μόνο όταν είναι σίγουρο ότι θα επιφέρει κάποιο θετικό αποτέλεσμα. Αν είναι να γίνουν, απλά για να γίνουν, για να λέει η εκάστοτε κυβέρνηση ότι άλλαξε κάτι, καλύτερα να μην γίνουν. Ο στόχος πρέπει να είναι το καλύτερο, όχι απλά η αλλαγή.

* ο O Πάνος Πουρναράς είναι πολιτικός επιστήμονας, απόφοιτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.