Health & Fitness, Opinion

Τροφές που ενισχύουν τη καλή διάθεση

Πολλές φορές η καθημερινότητα, οι πολλές υποχρεώσεις, το άγχος να τα προλάβουμε όλα προκαλούν έντονο άγχος, κακή διάθεση και ψυχική κούραση.  Άλλες φορές το μεγάλο στρες επηρεάζει κάποιους ακόμα και την ώρα του ύπνου, ο οποίος τελικά δεν προσφέρει την απαραίτητη ξεκούραση και χαλάρωση.  Μια λύση για όλα αυτά κρύβεται στη σωστή διατροφή και σε ορισμένες τροφές  που λόγω των συστατικών τους προσφέρουν εφορία, δημιουργούν ευχάριστο συναίσθημα, απομακρύνουν το άγχος, χωρίς να προκαλούν προβλήματα στη πέψη, το σωματικό βάρος ή άλλες παρενέργειες.

Ας δούμε παρακάτω μερικές από αυτές...

  1. Καρύδια, κάσιους και αμύγδαλα

karydia

Είναι πλούσια σε μαγνήσιο και φώσφορο βοηθώντας έτσι στη μείωση εμφάνισης συμπτωμάτων κατάθλιψης, μελαγχολίας, συμπτώματα που συνήθως συνδέονται με τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου. Μια χούφτα ξηρών καρπών αποτελεί υγιεινό σνακ και μάλιστα, επειδή δε περιέχουν υδατάνθρακες δεν προκαλούνται απότομες αυξομειώσεις στο σάκχαρο και άρα το αίσθημα της πείνας δεν επέρχεται σύντομα. Βέβαια, δε χρειάζονται υπερβολές διότι οι ξηροί καρποί έχουν αρκετές θερμίδες.

  1. Μαύρη σοκολάτα

chocolate

Η μαύρη σοκολάτα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο, η οποία μπορεί να κυμαίνεται από 50-99%. Η κατανάλωση κακάου διεγείρει την έκκριση ενδορφινών από τον εγκέφαλο, οι οποίες βελτιώνουν τη ψυχική διάθεση, καθώς και την έκκριση σεροτονίνης, ουσία με αντικαταθλιπτική δράση. Το κακάο, βέβαια, έχει και αλλά ευεργετικά αποτελέσματα όπως η αντιοξειδωτική του δράση. Έτσι, λοιπόν αν θέλετε να καταναλώσετε σοκολάτα για να βελτιώσετε τη διάθεση σας αποφύγετε τη γάλακτος και προτιμήστε τη μαύρη, καταναλώνοντας 2-4 τετραγωνάκια την ημέρα.

  1. Μπανάνες

banana

Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε και συμμετείχαν άνθρωποι με συμπτώματα κατάθλιψης, βρέθηκε ότι ο εμπλουτισμός της διατροφής τους με μπανάνες βελτίωσε αισθητά τη διάθεση τους. Αυτό οφείλεται σε ένα αμινοξύ, την τρυπτοφάνη, που περιέχει η μπανάνα σε μεγάλη ποσότητα. Η τρυπτοφάνη είναι πρόδρομη ένωση της σεροτονίνης, η οποία όπως αναφέρθηκε έχει ευεργετικές επιδράσεις στη διάθεση. Εύκολη στη μεταφορά και το ξεφλούδισμα, η μπανάνα μπορεί να αποτελέσει ένα ιδανικό σνακ στη δουλεία, στο σχολείο για τους μαθητές ή ακόμα και μετά από σωματική άσκηση.

  1. Ντομάτες

tomatoes

Σε πολλές μελέτες έχει αποδειχθεί η διατροφική αξία της ντομάτας και τα οφέλη της για την υγεία. Το κόκκινο χρώμα της τομάτας οφείλεται στο λυκοπένιο, ένα καροτενοειδές με αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες. Επιπλέον, οι ντομάτες περιέχουν υψηλή ποσότητα φυλλικού οξέος το οποίο τονώνει τη διάθεση και έχει αντικαταθλιπτικές ιδιότητες. Είναι προτιμότερο να καταναλώνεται με τη φλούδα, γιατί όταν ξεφλουδιστεί χάνεται ένα σημαντικό μέρος των θρεπτικών συστατικών που περιέχει.

  1. Αυγό

eggs

Το αυγό αποτελεί μια πλήρης τροφή και μάλιστα η βιολογική αξία των πρωτεϊνών θεωρείται η υψηλότερη σε σχέση με άλλες τροφές. Είχε ενοχοποιηθεί ότι συμβάλει στην αύξηση της χοληστερόλης του αίματος, άλλα νεότερες μελέτες ανέτρεψαν τα παραπάνω δεδομένα και μάλιστα έδειξαν πως η κατανάλωση έως και ενός αυγού την ημέρα είναι ασφαλής. Μεταξύ των ευεργετικών δράσεων του αυγού συγκαταλέγεται και η βελτίωση της διάθεσης καθώς βοηθά τον οργανισμό στη σύνθεση σεροτονίνης. Επίσης, τα αυγά περιέχουν σελήνιο, ένα αντιοξειδωτικό που συμμετέχει στην έκκριση ορμονών του θυρεοειδούς, οι οποίες ρυθμίζουν τη διάθεση.

  1. Ψάρι

    psaria

Ένα λιπαρό ψάρι (όπως είναι ο σολομός, ο γαύρος, οι σαρδέλες) είναι πλούσια πηγή των ω-3 λιπαρών οξέων (EPA, DHA και DPA). Νέες μελέτες δείχνουν ότι τα ω-3 λιπαρά μπορούν να επιδράσουν θετικά σε άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη. Συγκεκριμένα, τα ω-3 λιπαρά αυξάνουν το ποσοστό παραγωγής σεροτονίνης, που ρυθμίζει τη διάθεση και τα επίπεδα της οποίας είναι χαμηλά σε άτομα με κατάθλιψη. Ακόμα, υπάρχουν ενδείξεις ότι σταθεροποιούν τη διάθεση και συμβάλλουν στην μείωση των απότομων διακυμάνσεων της διάθεσης σε όσους πάσχουν από διπολική διαταραχή. Έτσι, λοιπόν, αν θέλετε να βελτιώσετε τη διάθεση σας καταναλώστε τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα κάποιο λιπαρό ψάρι.

Συμπερασματικά, αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι το «είμαστε ότι τρώμε» και άρα τα συναισθήματα μας, ακόμα και η διάθεση μας μπορούν να επηρεαστούν από τη ποιότητα της διατροφής μας. Σίγουρα δεν υπάρχουν τροφές που ξεκινώντας να τις τρώμε θα αρχίσουμε να γελάμε και θα ξεχάσουμε όλα τα προβλήματα μας, αλλά κάποιες συγκεκριμένες (όπως αυτές που προαναφέρθηκαν) έχουν ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά που επιδρούν στον εγκέφαλο και άρα στη διαμόρφωση της τελικής διάθεσης. Η ένταξη τους σε ένα ισορροπημένο και υγιεινό διαιτολόγιο θα προσφέρει υγεία, ευεξία και καλή διάθεση.