Health & Fitness

Όσπρια ~ Το πολυτιμότερο φαγητό στη νηστεία

Η σαρακοστή είναι κοντά και είναι πολλοί  αυτοί που θα αποφασίσουν να νηστέψουν.  Η νηστεία είναι στην ουσία αυστηρή χορτοφαγία με την αποχή από ζωικές τροφές που είναι η κύρια πηγή πρωτεΐνης. Κατά τη διάρκεια της νηστείας είναι πολύ σημαντικό να καλύψουμε επαρκώς τον οργανισμό μας με πρωτεΐνες. Η τροφή, που είναι πλούσια σε φυτική πρωτεΐνη και είναι ωφέλιμη στην περίοδο της νηστείας είναι τα όσπρια.

Τα όσπρια είναι μια εξαιρετική τροφή γιατί είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β (θειαμίνη, νιασίνη, πυριδοξίνη) , φολικό οξύ, κάλιο και μαγνήσιο. Επίσης περιέχει ισοφλαβίνες που έχουν αντικαρκινική δράση.

Σωστοί συνδυασμοί

Για να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τα θρεπτικά συστατικά των οσπρίων πρέπει να κάνουμε μερικούς χρυσούς συνδυασμούς.

Οι πρωτεΐνες αποτελούνται από αμινοξέα. Υπάρχουν 7 αμινοξέα που ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει και πρέπει να τα προσλαμβάνει από τις τροφές για αυτό και καλούνται απαραίτητα αμινοξέα. Όλα τα απαραίτητα αμινοξέα υπάρχουν στην ζωική πρωτεΐνη ενώ στην φυτικής προέλευσης πρωτεΐνη μερικά από αυτά. Η σόγια είναι το μοναδικό όσπριο που περιέχει πληρότητα αμινοξέων και είναι αντίστοιχο του κρέατος. Για να καλύψουμε τις ανάγκες σε πρωτεΐνη, όταν στην διατροφή μας δεν υπάρχουν ζωικές τροφές πρέπει να συνδυάζουμε

  1. όσπρια και δημητριακά (φακόριζο, ρεβιθόριζο, φασολάδα με ψωμί)
  2. όσπρια και ξηρούς καρπούς (σαλάτα με φακές και καρύδια, σαλάτα με φασόλια και κάσιους)

Οι φακές και τα μαυρομάτικα φασόλια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε μη αιμικό σίδηρο (ή απλούστερα φυτικό) ο οποίος δεν είναι το ίδιο αποροφήσήμος με τον αιμικό (δηλαδή ζωικό). Τα καλά νέα είναι ότι η απορρόφηση του αυξάνεται κατά 60% αν συνοδευτεί με την βιταμίνη C. Μπορείτε να συνδυάσετε τις φακές σας με σαλάτα με πιπεριές, ντομάτα, καρότα ή να πιείτε ένα ποτήρι χυμό πορτοκάλι μετά από το γεύμα σας.

Fakoryzo

Οι ευεργετικές ιδιότητες των οποίων στην υγεία

  • Αυξάνει την κινητικότητα του εντέρου χάρης την περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες.
  • Έχουν χαμηλό γλυκαιμίκο δείκτη (δεν αυξάνουν απότομα την γλυκόζη στο αίμα) είναι ιδανική τροφή για τους διαβητικούς.
  • Δεν περιέχουν κορεσμένα λιπαρά και οι φυτικές ίνες συμβάλουν στην απομάκρυνση της χοληστερόλης.
  • Δεν έχουν υψηλή θερμιδική περιεκτικότητα, αρκεί να προσέξουμε την ποσότητα ελαιόλαδου που θα προσθέσουμε!
  • Το σύμπλεγμα βιταμινών Β συμβάλει στην ανάπτυξη, στο γαστρεντερικό, στο νευρικό και στο ενδοκρινικό σύστημα καθώς διεγείρει και την όρεξη.
  • Έχουν αντικαρκινική δράση χάρης ισοφλαβίνες.
  • Αντιοξειδωτική δράση εμφανίζουν επίσης και οι πολυφαινόλες των οσπρίων.

Όσπρια και…. παρενέργειες!

Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να παράγει όλα τα απαραίτητα ένζυμα για την διάσπαση των ολιγοσακχαριτών που βρίσκονται στα όσπρια. Φτάνοντας έτσι αδιάλυτα στο έντερο τα βακτήρια  διασπούν τις αδιάλυτες ουσίες με μία διαδικασία που λέγεται ζύμωση και ένα από τα παραπροϊόντα τις διαδικασίας αυτής είναι τα αέρια.

Όμως έχω και την λύση στο πρόβλημα σας. Μουλιάζετε τα όσπρια όλο το βράδυ σε νερό και την επόμενη μέρα τα βράζεται και πετάτε το νερό  2 συνεχόμενες φορές.

xaniotiki_fasolada_1