Dine & Drink, Health & Fitness

Μαύρο, Πράσινο, Λευκό, Κόκκινο... Τσάγια, Υγεία και Σωστή Δίαιτα!

Το τσάι εδώ και χιλιετίες καταναλώνεται από χιλιάδες ανθρώπους παγκοσμίως χάρη στις μοναδικές ευεργετικές του ιδιότητες αλλά και στις πάμπολλες γεύσεις που μας έχουν κλέψει την καρδιά. Οι ειδικοί επισημαίνουν ο τι  το τσάι μπορεί να βελτιώσει την όραση, να δυναμώσει το κολλαγόνο, να μειώσει το άγχος αλλά και να έχει καρδιοαγγειακά οφέλη.

Από τους διατροφολόγους θεωρείται ο τι είναι ένα υπέρ-ρόφημα που (μιας και το επιβεβαιώνουν οι έρευνες!) μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους χάρη στις κατεχίνες που περιέχει. Το πράσινο αλλά και το λευκό τσάι περιέχουν όλες τις απαραίτητες κατεχίνες που σε συνδυασμό με την καφεΐνη αυξάνουν την ενέργεια αλλά και την οξείδωση του λίπους, δηλαδή συμβάλλουν στην καύση περισσότερου λίπους.

Καταναλώνοντας καθημερινά πράσινο τσάι, σύμφωνα με τις σχετικές έρευνες και  ακολουθώντας μια κανονική δίαιτα μπορείτε να καταφέρετε να χάσετε περισσότερα κιλά μέσα σε 12 εβδομάδες, ενώ ένα τσάι που είναι πλούσιο σε κατεχίνες βοηθάει  στην καύση επιπλέον 100 θερμίδων μέσα σε 24 ώρες.

Ας δούμε όμως η κάθε ποικιλία τι "υπερδυνάμεις" έχει και τι μας προσφέρει!!!

Μαύρο Τσάι:

tea (6)

>Περιέχει μαγγάνιο, το οποίο είναι απαραίτητο για την καλή λειτουργία των οστών και των χόνδρων. Έτσι συμβάλλει στην πρόληψη και στον έλεγχο της οστεοπόρωσης και της οστεοαρθρίτιδας.

>Τονώνει το ανοσοποιητικό και προστατεύει από ιώσεις και κρυολογήματα λόγω της αυξημένη περιεκτικότητας σε ουσίες (θειορουβικίνη και θειοφλαβίνες) με αντιμικροβιακή δράση.

>Προστατεύει την καρδιά: Τα αντιοξειδωτικά του μαύρου τσαγιού (φλαβονοειδή) μειώνουν την κακή χοληστερόλη (LDL), με αποτέλεσμα να ασκούν ευεργετική επίδραση στα αγγεία της καρδιάς.

>Χαρίζει λαμπερό χαμόγελο: Το Φθόριο, το γνωστότερο συστατικό της οδοντόκρεμας που όλοι χρησιμοποιούμε καθημερινά για την φροντίδα των δοντιών και των ούλων μας, είναι φυσικό συστατικό του τσαγιού και χωρίς κανένα χημικό πρόσθετο προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη προστασία στη στοματική κοιλότητα.

black tea 615

Πράσινο τσάι:

tea (3)

>Διάφοροι μηχανισμοί έχουν προταθεί για την ιδιότητα του πράσινου τσαγιού να αναστέλλει διάφορες μορφές καρκίνου (π.χ.στομάχου, παγκρέατος, εντέρου, μαστού, οισοφάγου). Οι κατεχίνες συμβάλλουν στην καταστροφή των καρκινικών κυττάρων, χωρίς όμως να επηρεάζουν τους υγιείς ιστούς.

>Επιπλέον, εμποδίζουν την εξέλιξη του όγκου αναστέλλοντας είτε κάποια ένζυμα ”κλειδιά’, είτε παγιδεύουν ενεργοποιημένους μεταβολίτες καρκινογόνων ουσιών, είτε αποτρέπουν τον σχηματισμό καρκινικών όγκων μέσω καταστολής εξωτερικών καρκινικών σημάτων.

Πράσινο τσάι & πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων:

>Κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η αντιοξειδωτική δράση των φλαβονοειδών (κατεχίνες) που περιέχει το πράσινο τσάι ενισχύουν θετικά τη λειτουργία του ενδοθηλίου.

>Οι κατεχίνες του πράσινου τσαγιού έχει φανεί ότι μειώνουν την LDL – κακή χοληστερόλη και την πιθανότητα δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας, ενώ ταυτόχρονα εμποδίζουν τη συστολή των αιμοφόρων αγγείων και προλαμβάνουν την αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Πράσινο τσάι & σακχαρώδης διαβήτης:

images (1)

>Παραδοσιακά, το πράσινο τσάι χρησιμοποιόταν στη ρύθμιση ατόμων με σακχαρώδη διαβήτη.

>Κλινικές μελέτες δείχνουν πως το πράσινο τσάι δύναται να προλαμβάνει την εμφάνιση διαβήτη τύπου Ι ή και να ρυθμίζει τα επίπεδα γλυκόζης αίματος, λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε επιγαλλοκατεχίνη (EGC), που αποτελεί ενεργή μορφή των κατεχινών με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

Πράσινο τσάι & αδυνάτισμα:

>Το μυστικό του βρίσκεται στις κατεχίνες, που σύμφωνα με έρευνες ενισχύουν το μεταβολισμό, αυξάνοντας τις καθημερινές καύσεις του οργανισμού (θερμογονική δράση).

>Μελέτες έδειξαν πως αυξάνει κατά 3-4% την ενέργεια που καταναλώνουμε καθημερινά, δηλαδή καθιστά τον ανθρώπινο μεταβολισμό ικανό να ‘καίει’ περίπου 67 θερμίδες επιπλέον κατά τη διάρκεια της μέρας.

>Ακόμη, η συστηματική κατανάλωση πράσινου τσαγιού (2-3 φλιτζάνια καθημερινά) συνδέεται όχι μόνο με τη μείωση του σωματικού βάρους αλλά και  με την μείωση του σπλαγχνικού (κοιλιακού) λίπους, παράγοντα κινδύνου για τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

 

Λευκό τσάι:

tea (5)

>Το λευκό τσάι αποτελεί το λιγότερο επεξεργασμένο είδος τσαγιού, με τα χαμηλότερα επίπεδα καφεΐνης.

>Χαρακτηρίζεται από την αυξημένη περιεκτικότητα φλαβονοειδών, τα οποία ενισχύουν την υγεία της καρδιάς, εφόσον μειώνουν την LDL- κακή χοληστερόλη και αυξάνουν την HDL- κακή χοληστερόλη.

>Ταυτόχρονα, η κατανάλωση λευκού τσαγιού συμβάλλει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, λόγω της αραίωσης που προκαλεί στο αίμα.

>Τέλος, το αυξημένο περιεχόμενο του λευκού τσαγιού βελτιώνει τη διάθεση μιας και περιέχει το αμινοξύ τη L-τεανίνη (L-theanine), η οποία όταν εισέρχεται στον εγκέφαλο φαίνεται να προκαλεί μείωση του πνευματικού και φυσιολογικού στρες.

Κόκκινο τσάι:

tea (1)

>Το κόκκινο τσάι γίνεται από μια ειδική ποικιλία τσαγιού που παράγεται στην Κίνα στην περιοχή της Μονής του kombucha, σε μια μικρή περιοχή των βουνών Caderberg, κάπου 300χιλ βόρεια του Cape Town.

>Εκτιμήθηκε πολύ λόγω των ιατρικών του δυνατοτήτων από τη Δυναστεία των Tang, ενώ Οι Ιάπωνες το αποκαλούν “βότανο της μεγάλης ζωής”.

>Μειώνει πόντους στη μέση, στην περιφέρεια και στους γοφούς και αποτοξινώνει τον οργανισμό

>Το κόκκινο τσάι δεν περιέχει καθόλου καφεΐνη, έχει χαμηλή συγκέντρωση σε ταννίνες, τονώνει χωρίς να διεγείρει το νευρικό σύστημα, για αυτό και χρησιμοποιείται στην ομοιοπαθητική.

>Η χαμηλή περιεκτικότητα του κόκκινου τσαγιού σε καφεΐνη το κάνει κατάλληλο για όλες τις ώρες τις ημέρας καθώς και για όλες τις ηλικίες. Σε πολλές χώρες το δίνουν στα βρέφη για να καταπολεμήσουν τις κοιλιακές αναταραχές, τους κολικούς και τις αϋπνίες.

 

* η είναι τελειόφοιτη Δημοσιογραφος του Παντείου, Αριχσυντάκτις της στήλης Life του HashMag και Επιμελήτρια ύλης στο Chill-Out